ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ IMPROV THEATER

Το αυτοσχεδιαστικό θέατρο Improv Theater είναι μια μορφή θεάτρου διαφορετική από τις άλλες. Δεν υπάρχει κείμενο, δεν υπάρχουν προκαθορισμένοι χαρακτήρες, δεν υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας. Το κοινό δίνει κάποια πρόταση στους ηθοποιούς για έμπνευση, και από κει και πέρα όλο το έργο δημιουργείται στη στιγμή επί σκηνής, μπροστά στα μάτια των θεατών. Αυτή η μορφή τέχνης είναι ευρέως γνωστή ως improv.

Στο improv κάθε παράσταση είναι μοναδική. Δεν έχει ξαναπαιχτεί στο παρελθόν και δεν πρόκειται να ξαναπαιχτεί ποτέ μετά την βραδιά κατά την οποία δημιουργήθηκε.

Υπάρχουν πολλές μορφές αυτοσχεδιαστικού θεάτρου Improv Theater, κωμικές και μη. Όλες όμως βασίζονται ακριβώς στις ίδιες θεμελιώδεις αρχές: επιλογές χωρίς τον φόβο της αποτυχίας, απλοποίηση της σκέψης μας, αφήνουμε τον έλεγχο και επηρεαζόμαστε από τους συμπαίκτες μας, ζούμε τη στιγμή, δεν αμφισβητούμε τις επιλογές μας. 

Το improv είναι αυθόρμητο, εντυπωσιακό και αφάνταστα διασκεδαστικό. Πρέπει να το δεις με τα μάτια σου και να το ζήσεις για να το εκτιμήσεις και να το καταλάβεις. Και αν δεν πιστεύεις με τίποτα ότι όλα επινοήθηκαν στη στιγμή... Ε, σημαίνει πως κάναμε καλή δουλειά.

 

VIOLA SPOLIN

Η Viola Spolin ήταν ηθοποιός, εκπαιδεύτρια, σκηνοθέτης και συγγραφέας, καθώς και η δημιουργός του θεατρικού παιχνιδιού, ένα σύστημα εκπαίδευσης ηθοποιών που χρησιμοποιεί παιχνίδια που η ίδια δημιούργησε για να διδάξει οργανικά τους επίσημους κανόνες του θεάτρου. Το βιβλίο της Improvisation for the Theater μεταμόρφωσε το Αμερικάνικο θέατρο και έφερε επανάσταση στον τρόπο που διδασκόταν η υποκριτική. Αναγνωρίζεται ως η μητέρα του Improv Theater.

Ανέπτυξε τις μεθόδους της όσο δούλευε ως επικεφαλής δραματουργίας στο Σικάγο στο WPA, στο Young Actors Company που ίδρυσε η ίδια στο Hollywood, και ως διευθύντρια σεμιναρίων στο The Second City. Το κίνημα του μοντέρνου αυτοσχεδιαστικού θεάτρου είναι άμεση απόρροια των μεθόδων, των ανακαλύψεων και των συγγραμάτων της Spolin.

Μια μέρα, όταν ήταν περίπου 60 χρονών, πήγε να παρακολουθήσει το σεμινάριο που δίδασκε ένας παλιός της μαθητής. Πριν καν προχωρήσει πολύ το μάθημα, σηκώθηκε και φώναξε "Τέρμα. Βγες έξω! Δεν έχεις ιδέα τι κάνεις." και ανέλαβε την τάξη του.

 

DEL CLOSE

Ηθοποιός, συγγραφέας και καθηγητής, ο οποίος έχει διδάξει κάποιους από τους μεγαλύτερους κωμικούς της εποχής μας. Εκτός από την εκτενή καριέρα του στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο, θεωρείται ως ένας από τους κυριότερους εμπνευστές του αυτοσχεδιαστικού θεάτρου Improv Theater. Είναι ένας από τους συν-ιδρυτές του iO Theater στο Σικάγο.

Στο βιβλίο του Truth In Comedy, μιλάει για τον αυτοσχεδιασμό μακράς μορφής (long-form improvisation) και αναλύει την μορφή "Harold", πάνω στην οποία έχουν βασιστεί πολλοί από τους σημερινούς θιάσους Improvised Theater.

Στη διαθήκη του είχε ζητήσει το κρανίο του να δωθεί στο θέατρο Goodman στο Σικάγο, ώστε να χρησιμοποιείται σε παραστάσεις του Άμλετ. Ζήτησε, μάλιστα, το όνομά του να αναφέρεται στους τίτλους, ως ο ηθοποιός που υποδύεται τον Yorick.

 

KEITH JOHNSTONE

Καθηγητής υποκριτικής γεννημένος στην Αγγλία. Η διδασκαλία του πέρασε από διάφορα στάδια αλλά εστίασε στο αυτοσχεδιαστικό θέατρο. Επηρέασε την εξέλιξη του αυτοσχεδιαστικού θεάτρου Improvisational Theater, έγραψε σχετικά βιβλία και θεωρείται ένας από τους εμπνευστές της συγκεκριμένης τέχνης με τη σημερινή της μορφή.

Το βιβλίο του "Impro: Improvisation and the theater" είναι το πιο γνωστό και το μοναδικό βιβλίο σχετικό με Improv που έχει μεταφραστεί στα ελληνικά. Μέχρι το τέλος της ζωής του παρέδιδε σεμινάρια παγκοσμίως.

Σε συνάντηση γονέων και κηδεμόνων στο σχολείο του γιου του είχε πει σε δάσκαλο: «Δεν με ενδιαφέρει τι διδάσκετε στο παιδί μου. Με νοιάζει να τον κάνετε να θέλει να έρθει το πρωί και να μην ανυπομονεί να φύγει το μεσημέρι.»